Ne pare rau, vizionarea acestei pagini nu este posibila in Internet Explorer 6, 7.
Pentru a explora continutul citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Pentru a beneficia de experienta completa a sitului citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Continua pe Citynews.ro
×
inchide
Go to TOP
Marţi, 16 Oct. 2012, 09:33
21
10517

Hai să povestim un pic despre separatism

Presa europeană vorbeşte despre sindromul iugoslav care a cuprins Uniunea: adică separatismul negociat până la limită.

hai sa povestim un pic despre separatism
Video 2: 
Video 3: 
Video 4: 

Situaţia, într-adevăr, pare să fie asta: Catalunya se revoltă că din cei o sută de euro trimişi la Madrid, la Barcelona se întorc vreo douăzeci. Scoţia a negociat la sânge cu premierul britanic Cameron referendumul din 2014. Flamanzii, prin victoria noului primar de Anvers, sunt entuziaşti şi vor un update la federalism.

Dar: este separatismul un fenomen generat de criză? - politicienii catalani nu se feresc să spună că independenţa e un vis de secole, cei scoţieni vor să şteargă cu buretele unirea din 1707: ai zice că e un tremolo identitar fără precedent.

În realitate, visările apar doar acolo unde presează neajunsurile economice: şi aici, da, Catalunya e exemplul. Dar sondajele arată că doar 28% dintre scoţieni vor separarea de Londra; corsicanii, chemaţi şi ei la urne în 2003, au respins cu 50, 98% larga autonomie propusă de Raffarin, tirolezii de sud par şi ei mulţumiţi de neamestecul Romei. Nici măcar mult-blamaţii flamanzi nu-şi doresc separarea: în discursurile lor apare modelul confederat helvetic şi nu altceva.

De fapt, cu cât sistemul naţional e mai permisiv, cu atât scade şi vehemenţa regională. Catalanii au ieşit pe străzi arătând cu invidie spre basci, care trimit Madridului bani doar pentru chestiunile legate de armată, externe şi celelalte atribuţii naţionale. Devolutionul scoţian permite Londrei să managerieze politica externă, fiscalitatea, apărarea şi alte câteva domenii, puţine, care definesc strategia naţională. Corsicanii au votat împotrivă pentru că, insulari fiind, chiar aveau nevoie de un Paris puternic; în plus, se săturaseră şi de violenţele Yvan Colonna, corsican şi el. În Ţara Bascilor, aproape pe fiecare casă scrie NO ETA deasupra uşii.

Şi atunci: mai e separatism? Sau un effort (uneori: da, contondent) în a convinge Centrul să lase la o parte ciufutoşenia administrativă şi să devină din stăpân, partener? Federalismul financiar, atât de blamat pe la noi, funcţionează şi în statele unitare (Franţa) şi în cele federale (Germania) – nu are nimic de-a face cu vreun eventual articol unu constituţional – ba mai mult, echilibrează aspiraţiile naţionale şi regionale.

Practic, regiunile s-au săturat să fie tratate ca simplă periferie, vor parteneriat egal cu Centrul. Liderii regionali înţeleg mai repede mutaţiile globale, văd cum statul central acceptă transferuri consistente de suveranitate către Bruxelles în acelaşi timp în care refuză infinit mai puţin instituţiilor regionale.

E, până la urmă, un surplus de globalitate – dacă e să inventăm sintagme -, care parazitează atitudini şi de o parte şi de alta – dar e un fel de boală mai mică, vindecătoare de boli mai mari.

Voteaza articolul
5 / 5 (2 voturi)
Articole din aceeasi categorie
Oraşul care se dezvoltă ameţitor ne creează ameţeli în trafic. Clujul este cu adevărat sub asediu la orele de vârf şi pare că soluţia salvatoare nu mai vine.
23 Mar. 2019
09:00
2
Parafrazarea numelui unui celebru film mi se pare sugestiv pentru emoţia trăită la întâlnirea cu generaţii de elevi şi dascăli de la prima şcoală.
15 Iun. 2018
07:45
1
Știu, serviciul de urgență e gratuit în România.
09 Mai. 2018
10:21
5
Să ne imaginăm următoarea scenă. Băieții de la Arsenal înfulecau fripturi cu cartofi prăjiți când Wenger poposea în Insulă venind din îndepărtata Japonie, prin 1996.
26 Apr. 2018
15:53
1
România este pe ultimul loc în ceea ce priveşte siguranţa drumurilor din Uniunea Europeană.
16 Apr. 2018
10:00
7
Trenul accelerat Timișoara - Iași pleacă în 3 minute de la linia 3. Trenul accelerat Timișoara - Iași pleacă în 3 minute de la linia 3.
02 Apr. 2018
11:14
7

Post new comment

Comentarii

FARA COMENTARII

www.http://www.econtext.ro/dosar--2/analiza/romania-de-vanzare-vezi-care-sun...

FARA COMENTARII

http://www.econtext.ro/dosar--2/analiza/romania-de-vanzare-vezi-care-sun...

http://www.econtext.ro/dosar--2/analiza/romania-de-vanzare-vezi-care-sun...

Cei care au pus mana pe tara in 90 au pus in functii de conducere de-ai lor sau tot felul de specimene compromise sau dispuse sa se compromita.
In ultimii ani media a inceput sa promoveze tot felul de nonvalori pe care populatia mai saraca cu duhu’ (din toate regiunile tari) le-a asimilat. Indobitocirea a trecut prin mai multe faze, ajungandu-se acum la gravele forme de becalizare si diaconizare(nu in sens religios). Din pacate, profitand de acest trend, un trust media recent iesit pe piata a lansat un nou mutant, care a inceput procesul de spalare a creierului prin ghermanizare. Dintre toate, acesta poate avea efectele cele mai dezastroase pentru romani. O manipulare ieftina, care pe fondul unei nemultumiri generale, se pare ca incepe sa prinda la unii.

In SUA se vorbeste o singura limba in orice institutie (scoli, primarii etc.), iar daca acum 5-6 ani a venit un grup de zevzeci sa infiinteze Republica Texas, numeni nu s-a agitat. A venit doar politia si i-a arestat. Justitia i-a trimis la inchisoare. N-ar fi democratic sa fie si la noi asa?

hitler ar fi vrut sa faca asa ceva, chiar a si incercat, daca ar fi reusit acuma toti am vorbii jermana, poate chiar si americanii ar vorbii jermana, asa ca nu compara sula cu prefectura.

nu-i acelasi lucru... Texasul nu a fost niciodata independent sau apartinand altui stat.

Stimate domn,
Dvs. incercati sa manipulati mintind. Ar trebui sa mai cititi din cand in cand si sa incercati sa fiti cat de cat onest. Nimeni nu i-a arestat pe acei oameni. Daca veti citi un pic de istorie veti vedea ca atunci cand statul Texas a semnat actul de aderare la federatia Statelor Unite a pus acolo a clauza conform careia poate iesi din federatie oricand decide el ca si stat asta. Faptul ca nu iese se datoreaza unor ratiuni economice pt ca deocamdata Texasului ii este mult mai bine in federatie decat singur ca stat independent aflat la granita cu Mexicul. Insa haideti sa nu amestecam borcanele, una-i una si alta-i alta.
Romania nu e insa Statele Unite iar Transilvania are numai de pierdut stand in interiorul Romaniei pentru ca peste 70% din PIB-ul care il produce ii este luat de guvernul de la Bucuresti care-i retrimite doar vreo 30% din acei bani. Restul banilor sunt folositi in Muntenia si Moldova. Asta e marea problema de fapt.

Manipulezi sau esti manipulat. De unde ai cifrele? Ai aprofundat problema? In primul rand procentele avansate de tine nu sunt corecte. Apoi, nu e adevarat ca platim semnificativ pentru Muntenia si Moldova. Pentru ei platesc aproape tot bucurestenii. Banii care nu se intorc sunt alte cheltuieli ale statului. (Legimitatea si utilitatea acestor cheltuieli sunt o alta discutie, nerelevanta pentru subiectul separarii Ardealului pe motive economice.) In cazul unei administrari a fondurilor intr-o Transilvanie separata (fereasca Sfantu'!!), procentul banilor care se vor intoarce la judete poate fi mult, mult mai mic! Dintr-o economie foarte mica va fi nevoie sa se plateasca o gramada de cheltuieli necesare functionarii unui stat(ex. importuri de energie pentru sectorul public si populatie, armata, politie, etc). Cu alte cuvinte, sa fim mult mai saraci.
Te rog sa calculezi, sa nu zici ca vorbesc tampenii.

Pai cum sa nu produca bucurestenii cand fura toate investitiile??Ursus,Hategana,Kandia,Poiana plus alte sute de fabrici care nu imi vin in minte toate mutate din Ardeal si Banat!!Lurul asta vad ca nu deranjeaza pe nimeni sau se uita!Domnule Stefan(moldovean presupun) eu cred ca uitati ce resurse avem aici aur,argint,uraniu,carbune,petrol,gaz-natural,fier,marmura,izvoare de apa...imi spunetie mie ca daca nu am mai impartii aceste resurse cu regatenii am duce-o mai rau?Pai cum naiba ungurii aia carora si Balatonul li se seaca nu au nici un sfert din resursele noastre si au un trai mai bun?Daca incerci sa iei fonduri europene ai nevoie de acceptul miticilor,daca vrei sa atragi o investitie la fel,noi suntem niste sclavi "liberi si democrati"

D-le Gherman,

Pai dvs. vorbiti de popoare cu oameni educati, civilizati si care poseda un oarecare discernamant. Pai ne comparam noi cu scotienii, corsicanii, catalunenii (sau cum li s-o fi zicand alora) si belgienii? Oamenii aia inteleg in marea lor masa care e miza jocului. La noi daca am trece la o democratie directa cum e in Elvetia, adica sa luam majoritatea deciziilor prin refenredum ne-am reintoarce in evul mediu in cateva luni. Si asta din cauza ca marea masa a poporului roman, mai ales cei din Muntenia si Moldova sunt intr-o stare de educatie extrem, extrem de precara. Evul mediu precum spuneam.
Prin urmare eu zic sa lasam deoparte discutiile filozofice si sa devenim pragmatici. E clar ca asa nu mai merge. Cititi editorialul intitulat "Putregaiul" scris de Tapalaga pe Hotnews. E clar ca clica aia de 100 de oameni sau cati or fi, cei care a pus stapanire pe Romania de 23 de ani nu ne mai ofera nici o sansa la viitor. Observati ca din capii acelei bande mafiote nu face parte nici un politician ardelean, indiferent ca vorbim de Rus, Dancu, Puscas, Nicoara, Uioreanu, Boc, Tise, Iohanis, Kelemen Hunor, etc. Si observati cum suna aceste nume pe langa Nastase, Hrebenciuc, Dragnea, Mazare, Ponta, Dan Voiculescu, Crin Antonescu, Dan Diaconescu si Gigi Becali. Nu e evident ca noi ardelenii suntem cu mult altfel? Nu e evident ca chiar si dpdv politic suntem la ani lumina de ei, de mitici? Atunci ce mai tura-vura. Transilvania trebuie sa devina independenta. Alturi de Banat si Bucovina. Va fi un stat aflat in UE si NATO dar in care coruptia, hotia, ipocrizia, smecheria, incultura si nesimtirea vor fi muuuult mai reduse decat in Romania de azi. Iar munca si respectul pentru valori vor face regula.
Deci haideti, mai putina filosofie si vorbarie si mai multe fapte prgamatice. V-ati gandit cum putem genera un referendum de independenta? Cate semnaturi ne trebuie? Stim cine sunt sefii marilor unitati militare din Ardeal in caz de ceva? Haideti ca timpul nu mai are rabdare cu noi.

Ma faci sa rad cand vad ce tampenii sustii. Ne jignesti pe NOI MOLDOVENII dar vrei ca BUCOVINA sa devina independenta alaturi de Banat si Transilvania. Bai trepanatule ai auzit de Stefan cel Mare ? Sti al cui stat a fost domnitor? Si mai ales sti unde era cetatea de scaun (capitala acestui stat)? Hai ca-ti raspund eu sa nu-ti mai obosesti neuronu'.
1. De Stefan cel Mare in mod sigur n-ai auzit (probabil ca-l confunzi cu regele Stefan al Ungariei).
2. Stefan al III-lea ( sau Stefan cel Mare dupa cum a fost supranumit de popor) a fost domnitorul Moldovei.
3. Cetatea de scaun (sau capitala ca sa intelegi si tu) a fost SUCEAVA, iar Stefan al III-lea este inmormantat la o manastire (ia ghici care) din judetul SUCEAVA.
A eram sa uit: cel mai faimos "bucovinean" Mihai Eminescu a scris "Ce-ti doresc eu tie dulce Romania/ Tara mea de glorii, tara mea de dor", deci inainte a manji cu balele revizioniste Moldova si Bucovina cititi versurile de mai sus. Oricum ideile voastre sunt total diferite de ideile pe care le sustine domnul Sabin Gherman.

As vrea ca cei care au dat vot negativ sa-mi demonstreze cu (argumente) contrariul. Tampeniile de genul "a facut parte din Imperiu" nu le iau in considerare.

Din pacate nu numai miticii au facut rau. Avem si noi un Boc, un botis, etc. Spirit de fanarioti. Dar nu pot sa uit nici mormantul parintelui Nicula di Huedin omarat cu parul de hortisti. Va tot plangeti, dar va fofilati prin viata ( ca si mine de altfel ) !

Da dragi ardeleni. Eu cred ca nu ar trebui sa conteze daca esti roman, ungur, evreu, neamt, ***EDITAT*** etc. In Ardeal si ***EDITAT***ii-s altfel... Daca o sa incepem cu eu is roman- tu ungur, nu o sa mergem nicaieri. Sunt sigura ca si ungurii ardeleni prefera o Transilvanie libera, si cei care nu, pot pleca oricand....in ce directie le dicteaza inima! Nemtii au cam plecat, dar poate s-or mai intoarce dintre ei, dac-or avea la ce... Evreii la fel... Oricum cred ca ar merita sa luptam pentru aceasta cauza! Va iubesc dragi ardeleni si iubesc Adrealul!

Sunt de acord cu tine Greg.
Frati ardeleni trebuie sa luptam pentru independenta!Nu sunt ungur,sunt un ardelean pur sange si m-am saturat sa fiu sclavi la mitici.Chiar nu ne putem aduna sa luptam impotriva acestor ***EDITAT***i care ne arunca doar oase si ramasite??Pana cand o sa mai stam capra!!

Miticii antrenati in vremea comunismului sa sporeasca relevanta Romaniei la nivel global prin stabilirea de legaturi si relatii de afaceri si parteneriat care aduceau technologie de industrializare si traficau produsul industrial al tarii peste embargoul cortinei de fier, sunt toti in sudul tarii si sunt toti dependenti de acest status quo in care ne aflam, ei dealtfel fiind oameni care au ajuns sa aiba un rol semnificativ in organizarea si administrarea societatii noastre dupa ce au fost recrutati si pusi in functie si valoare de catre sistemul de dupa 1948, Acesti mitici nu sunt Bucuresteni sau sudusti, ei sunt si Ardeleni si Moldoveni, oameni de rahat care incompetenti i a se manifesta intr-o maniera remarcabila pentru a-si dobandii o pozitie in ierarhia sociala, prin forta, competente si sacrificii proprii, au ales sa isi vanda integriatea si oportunisti fiind au ales sa deserveasca interesul noii puteri care lua tara cu japca, si sa isi insuseasca o superioritate asupra tuturora, ei fiind imputernicitii partidului care detinea autoritatea suprema in aceasta entitate geopolitica numita Romania. Nu ai cum sa scapi de 'mitici' pentru ca miticii suntem chiar noi. Daca s-ar incerca o forma de separatisn in Transilvania, mai mult ca sigur ar fi infectata de aceleasi forte politice mizere care domnesc si in Romania acum. Avand toata puterea la Bucuresti, Transilvania ca stat suveran ar fi un dezastru sinucigas, am pierde tot si am fi marginalizati in toate relatiile externe si am avea si mai putina putere decat avem acum, Rusii ar taia gazul si restul Europei ne-ar sanctiona dur pentru a nu incuraja exemplul dat, pentru alte regiuni din sfera lor de interes politic sau economic. Europa vrea aici in spatiul fost comunist o tara de oameni simpli si nesofisticati care sa le munceasca pe liniile de asamblare a subcomponentelor care compun produsele Europene de interes in piata globala, si un guvern care sa le acorde subventii din contributiile cetatenilor care platesc taxe abuzive, ca si taxa auto si TVA. 24%, S-a ajuns pana la o interventie in sistemul educational, care intentionat este subfinantat si sabotat, pentru a pune piedici tinerilor sa nu cumva sa ajunga usor la o educatie superioara, aici vor o noua clasa muncitoare care sa fie condusa de un regim care exploateaza forta de minca din tara in constrangerea obligatiilor pe care le au fata de vest. Alt examen de bacalaureat in care s-a intervenit la comisia de examinare in formularea examenelor, care au fost la un nivel mult superior nivelului la care sa predat materia. promovabilitatea cu 38% mai mica, asigura 38% din tinerii aceia v-or fi constransi sa isi petreaca tinerete prin vre-un parc Tetarom, muncind pentru un salariu de subzistenta care e aruncat pe facturi umflate de interesele intermediarilor in pietele energetice si asa mai departe. NUMAI CINE E PROST, NU PLEACA DE AICI!

Asta e doar manipulare ieftina. Nimic din ce spui nu e adevarat.

Cu unele afirmatii trebuie sa recunosc ca sunt de acord dar sunt sigur ca am putea avea relatii foarte bune cu tari ca Germania,Austria,Ungaria,Serbia care sunt legate mai mult de Transilvania decat de Bucuresti etc.Muntenegru o duce foarte bine,o tara nou aparuta fara resurse dar care se concentreaza pe turism si nu am observat sa fie marginalizata.
Sunt prea multi olteni si moldoveni in Ardeal si Banat ca sa mai putem face ceva,asta este adevarata problema!

Intrebarea mea:
Si noi ce facem?
Cum reactionam? sau ne resemnam pe vechiul proverb romanesc "bine ca nu e mai rau".

Comentariu din versiunea online al ziarului Adevarul in urma articolului "Separatismul ia avânt în Europa" : "fuego2012-10-16 09:51:54
Chiar si capra austro-ungara traia mai bine decat sluga boierului. Doar propaganda sudista a creat imaginea grofilor si baronilor, de fapt boierimea era mult mai aspra. Dovada, rascoala iobageasca in 1907. Ardealul nu a avut sansa pentru un referendum, a fost acaparat de regimul fanariot de dincolo de Karpatzi care traieste de pe urma acestei regiuni de aproape 100 de ani...si mai vrea si tezaururul inapoi de la rusi, nu i-au ajuns imensele paduri, terenuri, cladiri, cai ferate gata construite, animalele, granele furate de la tzarani ardeleni fie ei romani, sasi sau unguri. De fapt strabunicul meu are 98 de ani, aste mai in varsta decat acest stat numit Romania."

Adaugă comentariu nou

Conţinutul acestui câmp va fi considerat confidenţial şi nu va fi făcut public.

Filtered HTML

  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Filtered words will be replaced with the filtered version of the word.
  • Taguri HTML permiseŞ <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.

Plain text

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență vor fi șterse.

Comentarii

01 Jan. 1970
02:00
01 Jan. 1970
02:00
01 Jan. 1970
02:00
Inchide