Ne pare rau, vizionarea acestei pagini nu este posibila in Internet Explorer 6, 7.
Pentru a explora continutul citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Pentru a beneficia de experienta completa a sitului citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Continua pe Citynews.ro
×
inchide
Go to TOP
Sâmbătă, 05 Ian. 2013, 08:20
3
19254

Cum dai tinereţe veşnică maşinii tale

Îţi este dor de vremurile demult apuse când motorul maşinii tale, pe atunci nouă, torcea ca o pisică, roţile scrâşneau sub ea chiar la o ambalare medie, demarajele erau demenţiale iar comenzile prompte. Citynews.ro îţi spune cum e posibil să menţii prospeţimea în utilizare şi cum să păstrezi performanţele maşinii, ani buni după ce aceasta a ieşit din garanţie.

cum dai tinerete vesnica masinii tale
Video 2: 
Video 3: 
Video 4: 

Scenariu controversat: Puterea maşinilor second-hand nu scade, ci creşte până la un anumit rulaj!

Sunt persoane care susţin că o maşină second-hand are mai puţini cai decât una nouă. Aceleaşi persoane sunt gata să bage mâna în foc pentru acest lucru şi de aceea nu vor cumpăra niciodată o maşină la mâna a doua. Impresia lor este că această putere a motoarelor masurată în kW sau, generic, în cai putere, scade de-a lungul anilor, ca şi cum aceşti cai ar îmbătrâni şi ar deveni mai rahitici sau chiar ar muri o parte din ei.

Fenomenul este explicat de rodarea pistoanelor, cilindrilor şi eventual a turbinei, până la un anumit punct, unde, dacă motorul este îngrijit optim, acest proces de uzură încetineşte. 

Altfel spus, în primele câteva zeci de mii de km motorul se ajustează la anumiţi parametri, iar în continuare, performanţele se menţin atâta timp cât motorul este îngrijit cum trebuie. Cel mai important este ca uleiul şi filtrul de ulei să fie schimbate la cel mult 10.000 km şi să fie de calitate. Daca aceste două lucruri sunt efectuate la timp, atunci motorul unei maşini poate ţine sute de mii de km în parametri optimi, fără fum, fără scăderi de putere.

Unii specialiştii sunt însă sceptici şi spun că un motor îşi pierde treptat puterea pe durata de exploatare, cu excepţia rodajului (până la 10.000 km), cauzele fiind pierderea etanşeităţii supapelor, uzura segmenţilor, a cilindrilor sau a camelor etc.). Aceasta demonstraţie nu stă întotdeauna în picioare dar trebuie făcute măsurători foarte scumpe care se întind pe perioade lungi şi care constau în măsurarea puterii aceluiaşi motor la intervale de rulaj pe acelaşi stand, impunând condiţia ca funcţionarea standului să fie corectă. Este de dorit ca această operaţiune să fie făcută pe mai multe motoare de acelaşi tip pentru a obţine şi distribuţia statistică a rezultatelor.

Insuficienţa sau uzura uleiului de motor poate duce la supraîncălzirea şi griparea motorului:

Pe lângă reducerea frecărilor, limitarea uzurii pieselor în mişcare din motor şi diminuarea consumului de carburant, o altă funcţie a uleiului este aceea de a răci motorul. Sistemul de răcire al motorului asigură numai 60% din acest proces, în timp ce celelalte 40% de procente îi revin uleiului care este direcţionat spre suprafeţele fierbinţi şi preia excesul de căldură. Uleiul preia căldura din părţile superioare ale motorului, pe care o disipă prin intermediul băii de ulei.

Interesant este că ungerea unui motor necesită o cantitate mică de ulei în comparaţie cu cantitatea necesară să asigure o răcire corespunzătoare a componentelor acestuia.

Ce inseamnă un ulei bun în comparaţie cu un altul?

Diferenţa dintre un ulei bun si altul de provenienţa incerta este făcută de posibilitatea curgerii la temperaturi scăzute si de a rămâne vâscos la temperaturi ridicate. Este important de ştiut că atunci când uleiul este folosit la temperaturi variabile, aşa cum se întâmplă în fiecare motor, este necesar ca variaţia vâscozităţii să fie cât mai mică. Prin folosirea unui ulei cu vâscozitate scăzută, se reduc frecările din motor şi implicit, consumul de combustibil. Uleiurile multigrad sintetice reduc frecările din interiorul motorului, ceea ce se traduce printr-o economie de carburant de până la 7%, în special în anotimpul rece. Adăugarea de aditivi nu este recomandată. Uleiurile de calitate sunt deja aditivate, astfel că adăugarea suplimentară de aditivi nu este necesară.

Ce fel de ulei foloseşti la maşină?

Anumite vehicule necesită folosirea unui ulei special de iarnă în sezonul rece. De aceea, verificaţi cu atenţie cartea tehnică a maşinii. La motoarele pe benzină, pornirile frecvente la rece duc la diluarea uleiului cu combustibilul nears. La mersul pe distanţe scurte se acumulează apă în circuitul de ungere, determinând reducerea proprietăţilor de lubrifiere ale uleiului. La motoarele diesel, uleiul se îngroaşă datorită acumulării de funingine. Prin urmare, completarea cu ulei proaspăt se poate dovedi insuficientă .

La cumpărarea unui ulei trebuie să ştiţi că în indicativul afişat pe bidon prima cifră alăturată literei W indică fluiditatea la temperaturi joase. Cu cât această cifră este mai mică, cu atât uleiul este mai fluid la rece. A doua cifră care urmează dupa litera W indică vâscozitatea la temperaturi înalte. Astfel, cu cât această cifră este mai mare, cu atât uleiul este mai vâscos.

Ce se poate întâmpla daca nu schimbi şi filtrul la fiecare schimb de ulei?

În filtru se depune mizerie, conducând la creşterea presiunii uleiului şi, implicit, la distrugerea garniturilor şi simeringurilor. Astfel, puterea motorului scade, iar economia la filtre o veţi plăti foarte scump mai târziu. Filtrul de ulei permite o bună funcţionare a motorului, reţinând uleiul atunci când motorul este oprit. Filtrul de ulei reţine particulele rezultate în urma uzurii normale a componentelor în mişcare. Acesta are o capacitate de obturare suficientă, asigurând filtrarea uleiului pentru numărul de kilometri  parcurşi prevăzut de constructor.

Amânarea reviziilor şi a schimbului de ulei poate aduce complicaţii:

Un turbocompresor (inclusiv la motoarele diesel) poate să ierte multe abuzuri, mai puţin uleiul uzat şi filtrul de aer colmatat. Trei factori pot determina defectarea turbinei: uleiul uzat, prea puţin ulei sau rezidurile mecanice. Schimbarea uleiului cu regularitate previne uzura prematură a axului turbinei iar un filtru de aer nou reduce vacumul din circuitul de admisie, prevenind aspirarea uleiului în turbină. La motoarele diesel, uleiul se îngroaşă datorită acumulării de funingine, deci completarea cu ulei proaspăt nu este suficientă. În concluzie, motoarele turbo sunt mai sensibile la tipul şi uzura uleiului de motor decât cele aspirate.

Piesele originale, cheia tinereţii veşnice la automobile: 

Avantajele utilizarii pieselor originale sunt relativ clare. Fabricantul livrează maşina la un anumit standard, cu anumite performanţe omologate. Prin utilizarea pieselor originale se păstrează nivelul performanţelor cât mai aproape de cel iniţial. Pe lângă utilizarea pieselor originale, este foarte importantă şi apelarea la service-uri din reţeaua de dealeri pentru reparaţii. Dacă o piesă originală se montează la un service de pe marginea drumului, efectul combinat ar putea fi acelaşi cu utilizarea unei piese contrafăcute.

Piaţa gri este foarte tentantă pentru români, dacă privim din prisma costurilor, mai ales în condiţiile actualei crize. Datorită presiunii restrângerii bugetelor, mai ales după expirarea perioadei de garanţie, mulţi clienţi aleg anumite oferte care par tentante. Piesele sunt la jumătate de preţ şi manopera la 20-30% din preţul oficial. Astfel  de oferte îi atrag pe unii clienţi care aleg aceste variante, fără însă să se gândească că îşi sabotează propria maşină, diminuându-i în acelaşi timp performanţele. Totodata, un alt dezavantaj este valoarea de revânzare a unei maşini care scade odată cu aceste compromisuri. Într-adevăr, piesele originale sunt mai scumpe, dar ele sunt testate şi omologate într-o mulţime de situaţii, caracteristicile acestora fiind garantate.

Articole din aceeasi categorie
Ghicesti? Se pune pe masina, iar dupa ce s-a montat, nu se vede absolut nici o schimbare vizibila, desi s-a aplicat destul de greu.
14 Dec. 2018
08:30
5
Arhiepiscopia Ortodoxă a Vadului, Feleacului și Clujului, împreună cu membrii Asociației „Transilvania Leaders” oferă un ajutor în valoare de 80.000 de lei, pentru a sprijini refacerea Palatului Episc
14 Sep. 2018
10:05
0
Cea de-a opta ediție a Festivalului automobilistic Klausenburg Retro Racing se va desfășura în perioada 15-16 septembrie în centrul municipiului Dej.
29 Aug. 2018
14:34
0
Primăria municipiului Cluj-Napoca anunţă noi modificări în ceea ce privește circulația, în încercarea de a fluidiza traficul din oraș.
17 Mai. 2018
12:40
0
Autoritățile buzoiene sunt disperate. Ca urmare a închiderii pentru reparații a unui sens de mers pe podul de la Mărăcineni, cozile de mașini se întind pe sute de metri la ore de vârf.
13 Apr. 2018
11:28
0
Primăria Cluj-Napoca, împreună cu Poliția Rutieră, a decis interzicerea virajelor la stânga în toate intersecțiile străzilor Alexandru Vaida Voevod și Teodor Mihali cu străzile sau aleile adiacente.
30 Mar. 2018
16:48
3

Post new comment

Comentarii

Adevarat dl. Ady. De multe ori nu se schimba nici filtrele ci se purjeaza. Nu mai zic de tot felul de hibe inchipuite. Nici nu m-ar mira ca service-urile sa dea faliment, in special Dacia. snapani.

Sa nu mai vorbim de politica lor, ca n-ai voie langa masina ta, cand mecanicul lucreaza la ea. Trebuie sa stai frumos locului tau in sala de asteptare. Si uite asa se intimpla lucruri de genul ca scurge 1-2 litrii din uleiul uzat, nicidecum toata cantitatea, si completeaza cu ulei proaspat, si esti rezolvat. Ai platit 1-2 litrii de ulei la pret de 5-6 l, sa nu mai vorbim de consecintele ce cauzeaza motorului asemenea gesturi. Si am mai putea intinde discutia asta pana facem fire albe, si tot vor exista jurnalisti din astia destepti, care iti explica cum trebuie sa ai grija de masina ta.

Nu e vorba numai de faptul ca piesele originale si pretul manoperei este mai scumpa la reprezentante: vezi ce faci, cand receptionerul sictirit de la reprezentanta te programeaza nonsalant pt. o testare cu calculatorul peste o saptamana. Testare care dureaza dealtfel 5 minute. Normal ca te duci la unul care te intimpina cu zambetul pe buze, si iti rezolva problema cat ai clipi. Mai adaptati-va si voi articolele la realitatea romaneasca, caci cum ar fi ideal, sau cum e in Germania, stim si noi, este inutil sa ne-o tot repetati!

Adaugă comentariu nou

Conţinutul acestui câmp va fi considerat confidenţial şi nu va fi făcut public.

Filtered HTML

  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Filtered words will be replaced with the filtered version of the word.
  • Taguri HTML permiseŞ <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.

Plain text

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență vor fi șterse.

Comentarii

01 Jan. 1970
02:00
01 Jan. 1970
02:00
01 Jan. 1970
02:00
Inchide